Kanit bekleyenlere Kurandan kanitlar
Islami Ögretide Kadinin Yeri :
Tarihimizi irdeledigimizde kadinin toplumdaki yeri tüm gecmisimizi yok saymamizi utanarak kabul ettirecek kadar igrenc bir hal almistir.
Ülkemiz örneklendirmeleri ile baktigimizda Türk, Kürt, Laz, Cerkez ve bircok kesime mensup kadinlarin, Osmanli döneminden itibaren feodal yapinin boyundurlugu altinda kalarak, kendi haklarini tayin etme statüsüne ulasma sürecinde erkeklerin ezici politikalari ile karsilasarak / engellenerek bircok olumsuzluga maruz birakildiklari kuskusuz bir gercektir. Tarihte yasanan bu gerceklik günümüzde etkisini devam ettirmekte, tarihini tüm pislikleriyle savunmaya utanmayan kesimlerce de normal karsilanan uygulama olarak görülerek ""kadinin varliginin erkegi memnun etmekten öteye giden bir sebep olmadigi"" savunulmaktadir.
Kadina yöneltilen mide bulandirici bu uygulamalar, düsünceler dini akimlarin ve sayesinde varolan yobaz kesimlerin kendi cikarlari dogrultusundaki fikirleri ile; inanislara, siyasi durumlara da yansitilmistir.
Bir kac örnek:
Müslümanlarin kutsal kitaplari olarak kabul ettigi Kuran-Kerim"e göre ; Bir erkek dört kadinla evlenebilir,kadinin mirastaki payi erkegin yarisi ile orantilidir. Erkek kadinin yöneticisidir, erkek isterse karisini dövebilir…
Kuran-i Kerimde de gördügümüz gibi; kadin, maddi ve manevi haklari elinden alinarak ikinci plana atilmis, esine onu dövme hakki verilerek onursal anlamda zedelenmis, benligince rencide edilmis ve ezilmeye mahrum birakilmistir.
Kadini sosyal yasamindan soyutlastirmayi öngören ögretiden salt tek bir örnek olan bu hadis, anlayisinda, erkekleri ayni yönde engellemeye gerek duymayarak esitsiz bir düzeni varetmeye calismaktadir. Örnek ( Kanit ) ; Buhari Kitabu"n-nikah, Bap 118/ Muslim, Kitabu"l-Salat, 134-140 Kadinlar icin evin avlusunda yapilan ibadet, camide yapilandan daha degerlidir, evin odasinda yapilan ibadet, evin avlusunda yapilandan daha hayirlidir, hele evin cunbasinda yapilan ibadet, her seyden daha hayirlidir.
Farkli bir hadiste kadinin, esinin tüm isteklerini yerine getirmeye mecbur kilinmasinin savungusuyla karsilasiyoruz; Örnek ( Kanit ) ; 3269 - Ebu Hüreyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Nefsim kudret elinde olan Zât-i Zülcelâl"e yemin ederim, bir erkek hanimini yataga davet ettiginde kadin imtina edip gelmezse, kocasi ondan râzi oluncaya kadar semada olan (melekler) ona gazab ederler.""
Diger bir hadis ise bir öncekini kanitlarcasina, farksiz bir sekliyle ""erkek beynini yikamaya"" devam ediyor; Örnek ( Kanit ) ; Erkek, kadinini yatagina cagirir, kadin da gelmeye yanasmaz, erkek öfkelenmis olarak sabahlarsa, melekler sabaha kadar -bir rivayette yataga gelinceye kadar- kadina lânet okurlar."" Buhari, es- Sahih, Kitabu Bed’il’halk/7; Tecrid,1337 Müslim, es-Sahih, Kitabu’n-Nikah/120-122-1436 Ebu Davud, Sünen, Kitabu’n-Nikah/42-2141
Kadinlar üzerinde erkeklerin bircok hakkinin oldugunu savunan islam, bu üstünlügün büyük bir kismini gerek olmayan, igrenc sunuslar bünyesinde saglamis ve sonunda erkeklere eslerini ""dövme"" hakkini da vermistir. Insandisi, onur zedeleyici bu hakki islam dininin ayetleri ile örneklendirelim ; Örnek ( Kanit ) ; Nisa Suresi, 34 ayet, Diyanet cevirisi : ""Allah"in kimini kimine üstün kilmasindan ötürü ve erkeklerin, mallarindan sarf etmelerinden dolayi, erkekler kadinlar üzerine hakimdirler. Iyi kadinlar, gönülden boyun egenler ve Allah"in korunmasini emrettigini, kocasinin bulunmadigi zaman da koruyanlardir. Serkeslik etmelerinden süphelendiginiz kadinlara ögüt verin, yataklarinda onlari yalniz birakin, nihayet DÖVÜN.
Kadinin ezilen olmasi gerektiginin yönünde savungular Muhammed"in esi Aise tarafindan da kabul görmekte... Örnek ( Kanit ) ; Hz. Aise radiyallahu anha anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Eger bir kimsenin bir baskasina secde etmesini emretseydim, kadina, kocasina secde etmesini emrederdim.
Islamin bircok ayetinde erkeklerin kadinlara göre zeka yönünden ileri, hak bakimindan üstün olduklari vurgulanmaktadir. Bu ayetlerden birisini örnek verme baglaminda sunuyoruz; Örnek ( Kanit ) ; Bakara Suresi, Ayet : 228 : 1-Erkegin akilca üstünlügü vardir. 2-Diyette ( kurtulmalikta ) üstünlügü vardir. 3-Erkek, kadinin üzerine evlenebilir.Dilerse karisinin, karilarinin üzerine de cariye alabilir.Kadin icin, kocasinin üzerine evlenmek gibi bir hak yoktur. 4- Mirasta erkegin payi daha coktur. 5- Erkek kadini bosayabilir. Kadin, erkegi bosayamaz. Erkek kadini bosadiktan sonra da süresi icinde dönüs yapabilir, kadinin bu yönde hakki yoktur. 6- Erkegin ganimetten payi kadininkinden coktur.
Kadinin cennete girebilme hakkinin artmasini saglayan en önemli nokta , erkegin esinden razi olmasi yönünde... Örnek ( Kanit ) ; 3268- Ümmü Seleme ( radiyallahu anha ) anlatiyor: "" Resulullah ( aleyhissalatu vesselam ) buyurdular ki : "" Hangi kadin, kocasi kendisinden razi olarak vefat ederse, cennete gider. "" Tirmizi, Rada 10, ( 1161 ) . Bu hadise göre kadin cennete gitme hakkini bu baglamda kazanabiliyor. Yani kadinin öldükten sonra varolacagi yeri bile esleri belirliyor. Nedense ayni uygulamaya esinden memnun olan kadinin memnuniyeti üzerine cennete gönderilen erkek örneklendirilmesiyle rastlamiyoruz !
Bu hadiste ise, kadinin cennette yer alabilmesi icin esinin emirlerine boyun egmesi, onu memnun edebilmek icin haksiz dahi olsa isteklerini yerine getirmesinin gerektiginden bahsediliyor; Örnek ( Kanit ) ; Size Cennetlik kadinlari tanitayim mi? Onlar bir hata ettikleri veya kocalari tarafindan bir haksizliga ugratildiklari zaman kocalarina karsi söyle diyebilen kadinlardir: "Seni hosnut etmedikce uyumayacagim!" El - Metalibül-Aliyetü Hn. 1577
Iste bu ""gerekenleri"" varetmedikleri süre icerisinde de kadinlar, dini bakis acisiyla lanetlenen birer canli haline getiriliyor; Örnek ( Kanit ) ; Allah erteleyen kadina lanet etsin! Erteleyen kadinlar, kocalari tarafindan arzulanan fakat uyuyuncaya kadar onlari bekletip oyalayanlardir! ( M. Zevaid 4/281, El-Metlibül Aliyetü 2/26-7 )
Kadinlari bu uygulamalariyla sömürmeye calisan, cinsellik basta tüm isteklerini yerine getirmeleri icin emirlerini siralayan kesimler baglaminda kadin, bircok ögretilerinde insan olarak bile sifatlandirilmiyor, aksine onlarin erkeklerin varligi sebebiyle yaratildiklarini savunuluyor ve tüm yasam süresince kadinlarin en asagi, en zararli olduklarini kabul ediyorlar; Örnek ( Kanit ) ; 3282- Üsame Ibnu Zeyd (radiyallahu anhüma) anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Erkeklere kendimden sonra kadinlardan daha zararli bir fitne birakmadim." Buhari, Nikah 17; Müslim, Zikr 97, (2740); Tirmizi, Edeb 31, (2781).
Islami anlayisin kadini farkli ( eksik ) bir varlik olarak kabul ederek onlari ikinci sinif gören yönlerinin birkac kaniti ; Kadinlarin istedikleri tarzda giyinme özgürlügünün varolmamasi, hatta cogu islami ülkede erkeklerin uygulamaya aldigi karar ile siyah carsaflar giymelerinin mecbur hale getirilmesi, erkekler ile ayni ortamda bulunarak sohbet icerisinde söz söyleme, katilim gösterme saglama haklarinin engellenisi, meslek sahibi olmalarinin,tasit ( araba ) kullanmalarinin, eslerinden izin almadan seyahat etmelerinin yasaklanmasi !
Tarihte ve günümüzde ikinci sinif uygulamalara maruz kalan kadinlarin, bu ezilmisligi yasama sebeplerinin basinda din gelmektedir. Bircok kesimin, inanclarinin etkisinde kalarak bunu savunmaktan cekinmeleri, insan sevgisinden öte gördükleri deger yargilari ve tabusuz anlayis ile bagdasmamis olmalarindan dolayi kadinlar bütünüyle hak edinememis, erkekler ile esit dereceye ""yükselememis"" durumdalardir.
Dini inanislarin öngörüleri dahilindeki kadina siddet, kadini hiclestirme, onu cinsiyetinden ötürü yargilama ve cezalandirma gibi sacmaliklari savunan zihniyetlerin yoklugu dilegiyle...
|