Einzelnen Beitrag anzeigen
  #15188  
Alt 16.04.2005, 17:49
Benutzerbild von xstudentxnrw
xstudentxnrw xstudentxnrw ist offline
Neuer Benutzer
 
Registriert seit: 06.05.2008
Beiträge: 0
Standard zum lesen

ALLAH"IN SIFATLARI


Her Müslümanýn, Allah"ýn bütün kemāl sýfatlarýna sahip, noksan sýfatlarýn hepsinden de uzak olduðuna inanmasý farzdýr.

TENZÝHÝ ve Selbi Sýfatlar

Vücūd
Kýdem
Beka
Muhalefetün lil-havādis:
Kýyam Bi-nefsihī
Vahdaniyet

ZĀTĪ ve SÜBŪTĪ SIFATLAR

Hayāt
Ýlim
Ýrāde
Kudret
Tekvin
Sem" ve Basar
Kelām

--------------------------------------------------------------------------------


Vücūd
Bu sýfat, Allah Teālā"nýn vār olduðunu ifāde eder. Allah Teālā"nýn varlýðý baþka bir varlýða baðlý olmayýp, zātýnýn īcabýdýr. Yani vücūdu, zātýyla kaimdir ve zātýnýn vācib bir sýfatýdýr. Bu sebeble Hak Teālā"ya Vācibü"l-Vücūd denilmiþtir. Bāzý Kelām ālimleri, Vücūd sýfatýna, sýfat-ý nefsiyye adýný vermiþlerdir. Vücūd"un zýddý olan adem (yok olma) Allah Teālā hakkýnda muhaldir. Allah"ýn yok olduðunu iddiā etmek, kāinatý ve iēindeki varlýklarý inkār etmeyi gerektirir. Ēünkü her þey"i yaratan ve vār eden O"dur.

--------------------------------------------------------------------------------

Kýdem
Kýdem, Allah Teālā"nýn varlýðýnýn baþlangýcý olmamasý demektir. Allah Teālā kadīmdir, ezelīdir. Yani önce yok iken sonradan vār olmuþ deðildir. Geēmiþe doðru ne kadar gidilirse gidilsin, Cenāb-ý Hakk"ýn vār olmadýðý bir an, bir zaman, tasavvur edilemez. Aslýnda zaman ve mekāný yaratan da O"dur. Allah Teālā zaman ve mekān kayýtlarýndan münezzeh, ezelī ve kadīm bir Zāt-ý Zülcelāldir. Kýdem"in zýddý olan hudūs (sonradan olma, belli bir zamanda yaratýlma) Allah Teālā hakkýnda muhaldir.

--------------------------------------------------------------------------------

Beka
Beka, Allah Teālā"nýn varlýðýnýn sonu olmamasý, daima var bulunmasý demektir. Allah Teālā"nýn varlýðýnýn baþlangýcý olmadýðý gibi, sonu ve nihayeti de yoktur. O hem kadīm ve ezelī, hem de bāki ve ebedīdir. Zāten kýdemi sābit olan bir varlýðýn, bekasý da vācib olur. Beka"nýn zýddý fena, yani, bir sonu olmaktýr. Bu ise, Allah Teālā hakkýnda muhaldir.

--------------------------------------------------------------------------------

Muhafeletün lil-Havādis
Allah"ýn, sonradan vücud bulan varlýklara benzememesi demektir. Allah Teālā ne zātýnda, ne de sýfatlarýnda kendi yarattýðý varlýklara benzemez. Biz Allah"ý nasýl düþünürsek düþünelim, O, hātýr ve hayālimize gelenlerin hepsinden baþkadýr. Ēünkü hātýra gelenlerin hepsi hādis, yani, sonradan yaratýlmýþ, yok iken vār edilmiþ þeylerdir. Allah Teālā ise, vücūdu vācib, kadīm ve bākī, her þeyden müstaðnī, her türlü noksandan uzak, bütün kemāl sýfatlara sahip olan Ýlāhī ve mukaddes bir zātdýr. Þübhe yok ki, böyle yüce bir Zāt, önce yok iken sonra vār olan, bil"āhare tekrar zeval bulan varlýklara benzemez. Nitekim Cenāb-ý Hak kendi zātýný Kur"ān-ý Kerīm"de: arapēa var. "Onun "Hak Teālā"nýn) benzeri yoktur. O, her þey"i iþitici ve görücüdür" (Þūra 11) sözleriyle tavsif etmiþtir. Peygamber Efendimiz de (asm) bu mānayý te"yiden: "Her ne ki senin aklýna geliyor, iþte Allah Teālā onun gayrýsýdýr" buyurmuþtur.

--------------------------------------------------------------------------------

Kýyam Bi-nefsihī
Allah Teālā"nýn, baþka bir varlýða ve hiēbir mekāna muhtaē olmadan zātý ile kaim olmasý demektir. Mevcudatýn hepsi, sonradan vücuda gelmiþtir. Bu sebeble de bir Yaradana ve bir mekāna muhtaēdýrlar. Buna mukabil her þeyin yaratýcýsý olan Allah Teālā"nýn vücūdu, zātýnýn gereðidir ve varlýðý hiēbir þey"e muhtaē deðildir. Þayet Allah da vār olabilmek iēin baþka bir varlýða muhtaē olsa idi, O da mahlūk olur ve her þey"in Hāliký ve baþlangýcý olmazdý. Halbuki O, her þey"in Hāliký ve yaratýcýsýdýr. O"ndan baþka her þey mahlūktur. Hālýk ise, mahlūkuna asla muhtaē olmaz.

--------------------------------------------------------------------------------

Vahdaniyet
Vahdaniyet, Allah"ýn bir olmasý demektir. Vahdaniyet, Allah Teālā"nýn kemal sýfatlarýnýn en önemlisidir. Ēünkü bu sýfat, Allah Teālā"nýn zātýnda, sýfatlarýnda, fiillerinde bir olduðunu; saltanat ve icraatýnda ortaksýz bulunduðunu ifade etmektedir.

--------------------------------------------------------------------------------

ZĀTĪ ve SÜBŪTĪ SIFATLAR


--------------------------------------------------------------------------------

Hayāt
Cenāb-ý Hakk"ýn hayat sāhibi olmasý, hayat sýfatiyle muttasýf bulunmasý demektir. Cenāb-ý Hak hakkýnda vācib olan bu sýfat, mahlūkatta görülen ve maddenin ruh ile birleþmesinden doðan geēici ve maddī bir hayat olmayýp ezelī ve ebedīdir. Bütün hayatlarýn kaynaðý olan hakikī hayattýr. Hayat sýfatý, Ýlim, Ýrāde, Kudret gibi kemāl sýfatlariyle yakýndan ilgilidir. Bu sýfatlarýn sāhibi bir zātýn, hayat sāhibi olmasý zarurīdir. Ēünkü ölü bir varlýðýn ilim, irade ve kudret gibi kemālātýn sāhibi olacaðý düþünülemez. Bunun iēindir ki, hayat sýfatýný, Cenāb-ý Hakk"ýn ilim, irade ve kudret gibi sýfatlarla vasýflanmasýný saðlayan ezelī bir sýfattýr, diye tārif etmiþlerdir. Hayat sýfatýnýn zýddý memāt, yani, ölü olmaktýr. Bu ise Allah hakkýnda muhaldir.

--------------------------------------------------------------------------------

Ýlim
Allah Teālā"nýn her þey"i bilmesi, ilminin her þey"i kuþatmasý demektir. Bu ālemi en güzel þekilde, en mükemmel bir nizām üzere yaratan ve onu idare eden Zāt-ý Akdes"in, yarattýðý varlýðý en ince teferruatýna kadar bilmesi gerekir. Zira hakikatý, faydasý, lüzum ve hikmeti bilinmeyen bir þey, nasýl yaratýlabilir? O halde yaratýcýnýn bir þey"i yaratabilmesi iēin, evvelā ilim sāhibi olmasý, sonra o ilmin icablarýna göre yaratmasý þarttýr. Bundan baþka, īman ve sālih amel sāhiplerini mükāfatlandýrmak, isyan eden ve kötü yolda olanlarý da cezalandýrmak, ancak bu kimselerin yaptýklarýný bütün teferruatý ile bilmekle mümkündür. Ýlmin zýddý cehil, gaflet ve unutkanlýktýr. Bütün bunlar Hak Teālā hakkýnda muhaldir.

--------------------------------------------------------------------------------

Ýrāde
Allah"ýn bir þey"in þöyle olup da böyle olmamasýný dilemesi; her þey"i dilediði gibi tayin ve tesbit etmesi demektir. Allah Teālā kāmil bir irāde sahibidir. Bu kāinatý ezelī olan irādesine uygun olarak yaratýmþtýr. Bu kāinatta olmuþ ve olacak her þey Allah"ýn dilemesi ve irāde etmesiyle olmuþ veya olacaktýr. O"nun her dilediði mutlaka olur, dilemediði de asla vücūd bulmaz. Bu hususta Kur"an"da:

"Allah dilediðini yaratýr. Bir iþe hükmederse (yani onu dilerse) ona ancak "ol" der, o da oluverir" (Āl-i Ýmrān, 47) buyrulur.

Hadīs-i þerīfte de: "Allah"ýn dilediði oldu, dilemediði de olmadý" denilmiþtir. Ýrāde sýfatýndan baþka meþīet adýnda müstakil bir sýfat yoktur.

--------------------------------------------------------------------------------

Kudret
Kudret, Hak Teālā"nýn varlýklar üzerinde irāde ve ilmine uygun olarak te"sir ve tasarruf etmesi, her þey"i yapmaða ve yaratmaya gücü yetmesi demektir. Allah Teālā"nýn sonsuz bir kudret sahibi olduðuna ve her þey"e kadir bulunduðuna, görmekte olduðumuz þu kāinat ve ihtiva ettiði güzellik ve þaþmaz nizam en büyük delildir.

--------------------------------------------------------------------------------

Tekvin
Tekvin; īcad ve yaratma demektir. Tekvin"i mādum (yok) olan bir þey"i yokluktan ēýkarmak, vücūda getirmek diye īzah etmiþlerdir. Tekvin, Ehl-i Sünnet"in iki hak itikadī mezhebinden biri olan Mātüridīlere göre, ilim, irade ve kudret sýfatýndan ayrý bir sýfattýr. Yine Mātüridīlere göre, Hak Teālā"nýn yaratmak, rýzýk ve nimet vermek, azāb vermek, diriltmek, öldürmek gibi bütün fiilleri, tekvin sýfatýna rācidir. Onun eser ve tecellīsi sayýlýr. Bunlara sýfat-ý fi"liyye (fiilī sýfatlar) da denilir. Kudret ve tekvin, birer kemal sýfatý olup zýdlarý olan acz, Allah hakkýnda muhaldir. Eþ"arīlere göre ise: Allah"ýn tekvin sýfatý diye ayrý, müstakil bir sýfatý yoktur. Tekvin, kudret sýfatýnýn makdūrata (yaratýlmasý takdīr edilmiþ þeylere) yaratma ānýnda taallūkundan ibarettir. Yani tekvin, kudret sýfatý iēinde itibarī bir vasýf olmaktadýr. Allah Teālā"ya Mükevvin isminin verilmesi, O"na, kudret sýfatýndan ayrý, Tekvin adýnda bir sýfatýn isnād edilmesini gerektirmez. Ýcad etmek, yaratmak, bilfiil vücuda getirmek, Hak Teālā"nýn Kudret sýfatýyla olur. Mātüridīler Tekvin sýfatýný Kudret sýfatýndan ayrý bir sýfat kabūl ettiklerinden, zātī ve sübūtī sýfatlarý 8 olarak sayarlar. Eþ"arīlere göre ise bu sýfatlar 7"dir (Sýfāt-ý Seb"a).

--------------------------------------------------------------------------------

Sem"ve Basar
Allah"ýn her þey"i iþitip, her iþi görmesi demektir. Sem" ve basar sýfatlarý da Allah"ýn ezelī ve ebedī kemāl sýfatlarýndandýr. Allah"ýn iþitip görmesine, uzaklýk - yakýnlýk, gizlilik - aēýklýk, karanlýk - aydýnlýk gibi mefhumlar bir engel teþkil edemezler. O, iēimizdeki fýsýltýlarý, kalbden ve gönülden yaptýðýmýz dualarý iþitir. Hikmetine uygun þekilde karþýlýk verir. Hak Teālā"nýn Semī" ve Basīr, yani, her þey"i en iyi iþitici ve en iyi görücü olduðu, Kur"ān-ý Kerīm"de defalarca zikredilmiþtir. Sem" ve Basar sýfatlarý birer kemāl sýfatý olduðundan, zýdlarý olan a"mālýk (görmemek) ve saðýrlýk (iþitmemek) Zāt-ý Bārī hakkýnda muhal olan noksan vasýflardandýr.

--------------------------------------------------------------------------------

Kelām
Allah Teālā"nýn harfe ve sese muhtaē olmadan konuþmasý demektir. Allah Teālā"nýn kelām, yani, söyleme, konuþma sýfatý vardýr. Bu sýfat ezelī ve ebedīdir. Bu sebeble Allah"a Mütekellim denilir. Kur"ān-ý Kerīm"e de Kelāmullah tabir edilir. Allah"ýn peygamberlerine bildirdiði vahiyler, onlara verdiði Ýlāhī kitablar, mahlūkatýna gönderdiði ilhamlar, hep O"nun Kelām sýfatýnýn bir tecellīsidir.