Einzelnen Beitrag anzeigen
  #13013  
Alt 19.03.2005, 13:10
eniskaya
 
Beiträge: n/a
Standard Diyanetin Namaz fetvasi

Sayýn Enis KAYA

Bazý kiþiler Namaz’ýn 3 vakit olduðu hakkýndaki iddiasý Ýslami Kaynaklar bakýmýndan deðeri bulunmayan indi bir sözdür. Beþ vakit namaz; Kitap, Sünnet ve Ýcma ile sabittir. Kur’an-ý Kerim’de namazýn farz olduðu bildirilmiþtir. Hz. Peygambern de vakitleri kavlen ve fiilen açýklamýþ bulunmaktadýr

Her 24 saatte beþ vakit namazýn kýlýnmasý ve orucun da buna göre tutulmasý lazým geleceðine kail olmuþlardýr ki, doðrusu da budur.

Ýslam"a göre, yeni bir gün güneþin batmasýyla baþlar. Bakara 2/238 âyetinde geçen orta namazýnýn; sabah, öðle ve ikinde namazý olduðu konusunda çeþitli görüþler ileri sürülmüþtür. Ancak kuvvetli olan görüþ, bunun ikindi namazý olduðudur.

Ýslam"ýn beþ temel esasýndan biri olan namaz, günün belli zaman dilimleri içerisinde yerine getirilmesi gereken bir farzdýr. Vakit, namazýn þartlarýndan biri ve farz olmasýnýn sebebidir. Yüce Allâh Kur"an"da, "Þüphesiz namaz, vakitli olarak farz kýlýndý" (Nisa 4/104) buyurulmaktadýr. Bu nedenle, namazlarýn vakitlerinden önce kýlýnmasý caiz olmadýðý gibi, vaktinden sonraya býrakýlmasý da caiz deðildir.

Kur"an"da namaz vakitlerinden açýkça bahsedilmediði gibi, nasýl kýlýnacaðý da bildirilmemiþtir. Namazýn nasýl kýlýnacaðýný ancak hadislerden öðrenebiliriz. Ayný þekilde namazlarýn vakitleri de Hz. Peygamber tarafýndan gösterilmiþtir.

Cebrâil (a.s) Hz. Peygamber"e gelerek namazý bir defa ilk vakitlerinde, bir defa da son vakitlerinde kýldýrarak namazýn vakitlerini göstermiþ (Müslim, Salât, 138), Hz. Peygamber de ashabýna bu vakitleri bildirmiþtir (Müslim, Mescid ve Mevâdiu"s-Salat, 138). Asr-ý Saadetten günümüze kadar da namaz vakitleri 5 olarak kabul edilmiþ ve öylece kýlýnmýþtýr. Namaz vakitlerinin bundan aþaðý olduðunu söyleyen çýkmamýþtýr.

Diðer taraftan, namazla ilgili Kur"an ayetleri bir bütün olarak ele alýndýðýnda, beþ vakte iþaret edildiði görülür. "Namazlara ve orta namaza devam edin. Allah"a saygý ve baðlýlýk içinde namaz kýlýn." (Bakara 2/238) ayetinde namazlardan ve orta namazýndan bahsedilmektedir. "Namazlar" ifadesi çoðuldur, bu nedenle en az üç vakit olmasý gerekir.

Ayrýca bir de "orta namazý"ndan bahsediliyor; dolayýsýyla en az beþ vakit olmalýdýr. Belki orta namazýnýn üç vakit içerisine dahil olacaðý ileri sürülebilir. Ancak namazla ilgili diðer ayetlere de baktýðýmýzda üç vakitten fazla namaza iþaret edildiði görülecektir; þöyle ki, "güneþin batýya yönelmesinden, gecenin kararmasýna kadar (belli vakitlerde) namaz kýl; bir de sabah vaktinde namaz kýl. Çünkü sabah namazý þahitlidir." (Ýsra 17/78) ve "Haydi siz, akþama ulaþtýðýnýzda (akþam ve yatsý vaktinde) sabaha kavuþtuðunuzda, gündüzün sonunda ve öðle vaktine eriþtiðinizde Allah"ý tesbih edin (namaz kýlýn). Göklerde ve yerde hamd O"na mahsustur." (Rum 30/17-18) ayetlerinde açýk olarak dört vakitten bahsedilmektedir.

Bunlardan baþka Nisa, 4/103; Hûd, 11/114; Ýsra, 17/78; Rûm, 30/17-18; Nûr, 24/36; Kâf, 50/39-40 ayetlerinde de beþ vakit namaza veya vakitlerine mücmel olarak iþaret eden ifadeler bulunmaktadýr. Bu ayetler Rasûlullah"ýn söz ve uygulamalarý ile açýklanmýþ, onun açýkladýðý þekilde bütün Müslümanlar tarafýndan amel olarak günümüze kadar devam etmiþtir.

Asr-ý Saâdetten bu yana Müslümanlar, beþ vakit namaz kýlmýþ ve hiç kimse bunun aksini söylememiþtir

Bu itibarla "Kur"an"da beþ vakit namazýn bulunmadýðý" iddiasýnýn hiçbir ilmi deðeri bulunmamaktadýr.

Bilvesile Kurban Bayramýnýzý þimdiden tebrik eder, saðlýk, mutluluk ve baþarýlar dileriz.

DÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI