Hiristiyanlik Putpara Tapmak
PUTLARA TAPMAK PUTPERESTLİK İSE KİLİSELERDEKİ HEYKELLERE TAPANLARA NE AD VERMELİ? YA HAÇLI SEFERLERİNİN PUTPERESTLERİ ( MÜSLÜMANLARI ...!) ORTADAN KALDIRMAK AMACI İLE KİLİSE ÖNDERLİĞİNDE YAPILMASINI HANGİ VİCDAN KABUL EDEBİLİR ?
HIRİSTİYANLIĞIN SERÜVENİ
1. Hıristiyanlığı şiddetle sarsan manzara!
XVI. yüzyıl Alman ressamı Lucas Cranach?ın Hıristiyan inancını anlatan ünlü bir tablosu vardır. Tabloya göre ?Tanrı, taçlı ve sakallı bir baba; kolları arasında İsa?nın haça gerilmiş cesedi, İsa?nın dizinde ise Kutsal Ruh, kanatlı bir yaratık.?Hıristiyan sanat tarihinde bu türden binlerce tablo vardır elbette. Cranach?ın tablosunun ayrıcalığı Amerika?nın ünlü TIME Dergisi?nin 27 Şubat 1978 tarihli nüshasında yayınlanmış olması. TIME Dergisi Cranach?ın tablosunu, ?İsa?nın tanrılığı konusunda yeni bir tartışma? başlıklı yazı ile sunuyor. Alt yazı olarak da şu notu düşüyor: ?İmanı şiddetle sarsan manzara!?Baba Tanrı imajı, Hıristiyanlıkta ciddi bir insan-biçimli tanrı inanışına (atropomorfizme) yol açtığı muhakkaktır. Hıristiyanlar açısından bu durum ayrıca başkaca inançla ilgili dönüşümlere de yol açmaktadır. Papalığın bunu düzeltmesi beklenirken ehven-i şerreyn (iki kötünün en hafifi) sayıp onaylaması, bu türden inanç sapmalarının tarihte nasıl kurumsallaştığı konusunda açık bir fikir vermektedir. İsterseniz Papa?nın konuya dair medyaya da yansıyan değerlendirmesini göz atalım.
?Katolik dünyasının ruhani lideri Papa 2?inci Jean Paul, Tanrı?nın ne sakalı var ne de bıyığı? diye bir açıklama yaptı. Haftalık vaazında Tanrı?yı bir baba gibi görmenin doğru olduğunu belirten Papa Jean Paul, ancak bunu abartarak kendisine sakal bıyık yakıştırmanın sakıncalı olabileceğini belirtti. Papa, ?Tanrı?da insan hatları yoktur. Yani sakalı bıyığı yoktur. Ama siz gene O?nu bir baba şevkatiyle sevin. Aslında bu hayali görüntü belleğimize çocukluğumuz da yerleşir... Bir tür arayıştır, Tanrı?yı o gözle hayal etmek ateist olmaktan daha etkilidir? şeklinde konuştu.? 1
İnsan-biçimsel tanrı anlayışını Hıristiyanlık Propagandası yapan yayınlarda da gözlemlemek mümkün. Örneğin, güya insan-biçimli tanrısal bir el, bir insanın elinden tutmuş biçimde tasvir edilmekte propaganda amaçlı kitaplardan birinin kapağında. Belkis Şeyh?in yazdığı belirtilen kitabın adı da şöyle: ?I Dared to Call Him Father/Tanrı Bana ?Kızım? Dedi?. Bu kitap 1989?da ?Göksel Babamın Kucağında? adıyla basılmıştır.2?Göksel Baba? ifadesinin kaynağı Hıristiyanların Kutsal Metinleridir. örneğin Mevcut Hıristiyanlığın kurucusu olan Pavlus bir mektubunda : ?18 Gücü her şeye yeten Rab diyor ki, ?Size Baba olacağım, siz de oğullarım ve kızlarım olacaksınız.»3 der.Kiliselerde yer alan ikonalar da bu zihniyetin bir yansımasıdır. İleride ele alacağımız üzere bu durum daha çok Kadim Hint-Avrupa kültürünün bir sızıntısıdır.
Acaba Hz. İsa?nın elçiliğini yaptığı hak din nasıl oldu da bu hale geldi? Bu soruyu cevaplayabilmek için Nasraniliğin ve Hıristiyanlığın tarihi üzerinde bir gezinti yapmamız gerekiyor.Önce isimden başlayalım. İsa Mesih?in bildirdiği dinin adı elbette Hıristiyanlık değildi. Bu daha sonraları türetilmiş bir kavramdır: Hıristiyan sözcüğü Yunanca ?Christianos? sözcüğünden türetilmiştir ?Christos? Mesih?in Grekçe karşılığıdır. Bu addan türetilmiş ?christianos? sözcüğü de, Christos?a (İsa?ya) bağlanan, onun yolunda giden kişi anlamına gelir. Bu sözcük M.S. 1. yüzyıla doğru ortaya çıkmıştır.4 ?Hıristiyan? sözcüğü ilk olarak İ.S. 40?lı yıllarda Antakya?da kullanılmıştır. Hıristiyan Kutsal Metinlerinden Resullerin İşleri 11/6?da belirtildiğine göre (Hazret-i İsa?nın izleyicisi olan) ?Öğrencilere ilk kez Antakya?da Mesihçiler adı verildi.? İlginç olan ?Mesihçi? anlamındaki bu sözcüğün İsa?yı izleyenleri küçümsemek amacıyla ortaya atılmış olmasıdır.
Hazret-i İsa?nın bildirdiği Din, Hazret-i Kur?an?da ?Nasraniyet? olarak
adlandırılır. Hazret-i İsa?ya inananlar ise ?Nasranî (çoğulu Nasârâ)? olarak
isimlendirilir.
Bu ismin muhtemel üç kaynağı vardır. Hazret-i İsa?nın doğum yeri olan
Nasıra?ya nisbet olabilir. Birbirlerine nusrat (yardım) etmelerine nisbet
olabilir. Ve nihayet Hazret-i İsa havarilerine ?Kim Allah?a yardımcı olacak?
diye sorduğunda, onlar da ?Biz Allah?ın yardımcılarıyız? demiş oldukları
için bu isim ile adlandırılmışlardır.5
|