Einzelnen Beitrag anzeigen
  #10527  
Alt 14.01.2005, 16:24
Benutzerbild von kerio
kerio kerio ist offline
Neuer Benutzer
 
Registriert seit: 06.05.2008
Beiträge: 22
Standard din anlayisi

modern dünyanin teknik acidan getirileri ne kadar cok ise insanlik acisindan götürüleri de bayagi cok. bu teknik donanimli dünyada din anlayisini teknik cagina uygun bir hale getirmekte bircok reformcularin arzu ve istegidir. onun icin böyle bir cagrida tekrarlanmaktir.

hristiyan aleminda protestanlarin yapip asil dinin icine eden bir reform olmustur. cikis noktasi belki amac olarak iyi idi ama sonucu dini kurutmustur.

bu zamanda da insan kurana da böyle teknik acidan baktigi icin, oruc tutmayi sadece gün boyu ac kalma gibi bir ritüel olarak algilar, namaz kilmayi aerobic veya ona benzer bir sportif faaliyet abdest almayi da insanin belirli organlarina su degdirme ritüeli olarak algilar vs.

yüzeysel bakildiginda kelamcilar gibi her sene kurban bayrami geldimi kan akitma ritüelini yerine getirmek icin tavuk kesmek yetmezmi gibi sorular sIk sIk gelmekte.

böyle teknik yani soguk hissiyati sifirlanmis bir dünyada yunus emreleri mevlanalari fuzulileri yetistirmek güc.

namaza bakis teknik oldugu icin rekat sayilari sayilir ve sayilar gerceklestirilmesi konusunda ibadete özen gösterilir.

artik kimse bugün yunus gibi
cennet cennet dedikleri üc bes saray üc bes huri
onlari isteyene ver bana seni gerek seni

yada fuzuli gibi
sacma ey göz eskten gönlümdeki odlara su
kim bu denli tutusan odlara kilmaz care su

ab-gundur günbedi devvar rengi bilmezem
ya muhit olmus gözümde günbedi devvara su

...

yada imam malik gibi medine"ye yaklastiginda bineginden inip peygamberin sehrine binek üzerinde giremem deyip yayan giriyordu.

inanan ve kul olma cabasinda bulunan insan okudugu kitaplarin sayfasina göre kitabi okumaz sadece okudugundan aldigi zevkten ve kendisini zorlayan zamandan dolayi kitabindan ve konusundan ayrilmak zorunda kalir.
goethe faustunda "verweile doch du bist so schön" dedirttirmesi bulundugu ani ebedilestirme arzusunu gizlemektedir.

Allah"a kul olan insan iste böyle tasavvuf ehli gibi Allah ile bir olabilme arzusu ile ibadetlerinde minimalist ve teknik degil, tam aksine ibadetin sayisini mümkün mertebe artirma cabasinda ve sadece bedensel degil ruhen de ibadete kendisini verebilmeli.


bundan dolayi Allah ile bir olan hallac meshur enel hak sözünü söylemisti.

ibadet insani kötülüklerden alikoymali.ibadet insanlari insan olma serüveninde yol katetmesini saglamali. ibadet insani yüce mevlasina yaklastirabilmeli.

demokratik laik reformist zihniyet yüce peygamberin öneri ve tavsiyelerini silip süpürüp geriye iste böyle dine yüzeysel ve niceliksel yaklasimi saglayip herkes ritüelleri yerine getirmek icin oturup namaz yerine sayi sayacak.

kaliteyi ortadan yok edip ibadetin o ulvi ehemmiyeti sifirlamaya calisacaklar. ortaya cikan din sportif bir faaliyetten farkli degil.

susamis ruhlara su sunamiyacak sadece semptomlari tedavi icin uyusturup duracak.

onun icin peygamber huzuruna varabilmek icin medine ye gidebilmenin hasretini yasayan insani da anliyamaz cagdas laik bagnazlar, pis araplara para yedirmezler, borcu olan devletin vatandasi hacca gitmez buna benzer sacma gerekceler öne sürerler.

örnekler artirilabilir.