Muhammed b. Abdulvehhab KIMDIR?
bismillahirrahmanirrahim
Meshur olan bilgiye göre, Muhammad b. Abdulwehhab hicri 1115 (m.1703) yilinda dogdu. 1111 (m1699) yilnda dogdugu da söylenir. Maruf olan ilk tarihtir.
Uyeyne beldesinde babasindan okudu. Burasi ayni zamanda dogdugu yer olup Necd bölgesinde yemame"de bir beldedir.
Riyad kuzeybatisina düser. Riyadla arasinda takriben 70kmlik bir mesafe vardir.
Babasi üstad Abdulvehhab. b. Suleyman in gözetiminde kücük yasta kurani okudu, ögrenime ve fikha yöneldi. Uyeyne kadisi olan babasi büyük bir fakih,kiymetli bir alimdi.
Buluga erdikten sonra haccetti. Haccin akabinde mekke de kalmaya karar verdi ve Harem-i Serifteki bazi hocalardan ilim tahsil etti. Ardindan Medine ye gitti. Oranin alimleriyle bir araya geldi. Burada bir müddet ikamet etti ve meshur büyük iki alimden istifade etti.
bunlardan ilki, Abdullah b.Ibrahim b.SEyf en necdi dir. Aslen mecmaa lidir ve el Azbu l- Faid fi ilmi l-feraid kitabinin yazari ibrahim b. Abdullah babasidir. Ikinci ise Muhammed Hayatu-s-sindi dir. Bunlar üstadin Medine de ders aldigi meshur hocalarindan sadece ikisidir. muhtemelen bu ikisi disinda bizim bilmegimiz hocalardan da dersler almistir.
Üstad ilim talebi icin daha sonra irak tarafinda yönelp basraya geldi. Buradaki alimlerle birlikte oldu. Onlardan oldukca istifade etti. Allahi tevhide davete de burada basladi ve insanlari sünnete cagirdi.
Müslümanlara gerekli olanin dinlerini dogrudan Kuran ve sünneten ögrenmeleri oldugunu söyledi. Bu hususta oradaki alimlerle münakasa, müzakere ve münazaralarda bulundu. buradaki hocalarindan Muhammed el Mecmuui meshurdur.
Basra daki bazi kötü niyetli alimler ona karsi ayaklaninca, kendisi ve mezkur hocasi bir takim eziyetlere maruz kaldilar. Bu nedenle Basradan ayrildi niyeti Sam bölgesine gitmekti. Ancak yeterli maddi imkani olmadigindan bunu gerceklestiremedi. Basradan cikip zubeyre oradan Ihsa ya gecti. Buraada alimlerle birlikte oldu ve kelama dair bazi meselelerde müzakerelerde bulundu. Ardindan Hureymila beldesine yöneldi.
Buraya yerlesip babasi 1153(m-1740) yilinda vefaat edene kadar ilim, tedrisat ve davetle mesgul olmayi sürdürdü. Bu arada hureymila li bazi kimseler onu rahatsiz ettiler, bazi sefil kimseler öldürmek bile istediler. Nitekim birkac kisinin saldirmak icin bir duvarda tuzak kurduklari, birilerinin bunu fark etmeleri üzerine kactiklari söylenir. Bu sefil kimselerin ona bugzetmelerinin sebebi, EMRI BI"L-MA"RUF NEHY-I ANI"L-MUNKER "DE cezalandirmaya tesvik etmesiydi. El Abid denilen kimseler de bu sefiller güruhundandi. bunlar üstadin karsilarinda oldugunu, yaptiklarina razi olmadigini, emirleri onlari cezalandirmaya ve serlerine engel olmaya tesvik ettigini fark edince ona bugz ettiler ve öldürmek istediler.
Ardindan Uyeyne ye döndü. O vakit oranin emiri Osman b. Muhammed b. Muammer idi.
Uyeyne ye varinca yanina gitti, emir onu güzel karsiladi. Ona "Kalk insanlari Allaha davet et biz seninle beraberiz yardimciyiz" dedi; davetini benimseyip sevgi ve muvafakat gösterdi. Üstad da ögretmeye, irsada, Allaha, hayra, kadin erkek herkesi birbirlerini Allah icin sevmeye davete basladi. Uyeyne de söhret bulup ünü etrafa yayildi ve civar beldelerden insanlar gelmeye basladilar.
Üstad birgün emire dediki: "bize müsaade et te Zeyd b. el-Hattab in (r.a) mezari üzerindeki türbeyi yikalim. Cünkü bu dogru yapilmis birsey degildir. Hem Allah Teala bu ise razi degildir. Rasulullah dakabirlere kubbe (türbe) yapilmasini üzerlerinin mescid edinilmesini yasaklamistir. Oysa bu türbe insanlari saptirmakta ve akideleri degistirmekte, HALK SIRKE DÜSMEKTEDIR. bu yüzden yikilmasi gerekir "
Emir osman ona "yikmaya bir mani yoktur" karsiligini verdi.
Üstad "Cebilelilerin (cebile kabrin yakinindaki köyün ismidir) yiktirmamak icin ayaklanmalarindan korkarim" deyince. Emir Osman yaklasik 600 kisilik ordu ve üstadla birlikte türbeyi yikmak icin yola cikti. Türbeye yaklastiklarinda geldiklerini duyan Cebileliler türbeyi savunmak icin karsilarina ciktilar. Ancak emir Osman ve ordusunu görünce geri cekililp vazgectiler. Üstad türbeninin yikilip kaldirilmasina bizzat katildi.
Üstadin kiyamindan önce, simdi bir nebze necd"in durumu, kiyaminin ve davetinin sebeplerinden bahsedelim:
Üstadin davetinden önce Necd Ahalisi bir müminin razi olmayacagi haldeydi. Sirkin en büyügü Necd"de ortaya cikmis ve yayilmisti. Öyleki, Allahin disinda türbelere, agaclara, taslara, magaralara, veli oldugunu iddia eden bunaklara, keza veli oldugunu iddia eden AKILSIZ MECNUN VE MECZUPLARA IBADET EDILIYORDU. Sihirbaz ve KAHINLER ile onlara birseyler sorup verdikleri cevaplara inanmak necd"de yayginlasmisti. bunlara karsi cikan kimse saysisi ise SON DERECE AZDI. Insanlari dünya ve onun cazibeleri kaplamisti. Allah adina cabalayan ve onun dinine yardim edenler cok AZDI. Durum Mekke ve Medine de ayniydi!!!!!!!!!!!!!!
Sirk, Kabirler üzerine türbe yapmak, velilere dua edip ONLARDAM YARDIM DILEMEK yemen "de de yayginlasmisti !!!!!!
Allah disinda kendisine dua edilen, Allah yaninda kendisinden yardim dilenen, kabir, magara, agac, meczup-mecnun kisiler kabilinden seyler Yemende coktu. Necd beldelerinde ise sayilmayacak kadardi. bunlarin yaninda, Necd"deki yaygin adetlerden birisi de, CINLERE DUA EDIP YARDIMLARINI DILEMEK, serlerinden korunmak icin ADLARINA KURBAN KESMEK VE ETINI EVIN KUYTU KÖSELERINE KOYMAKTI. Üstad bu sirkin halk arasinda yayginlastigini ve bununla mücadele eden, halki ALLAHA davet etmeye cabalayan birinin olmadigini görünce, ciddiyetle ise sarildi ve davetin sikintilarini yüklendi. Anladiki Cihad gerek, sabir gerek, eziyetlere katlanmak gerek. Böylece Uyeyne de bulundugu süre icinde egitime, insanlari hakka yöneltmeye ve irsada egildi. Allahin dinine yardim etmeleri, sirk ve HURAFELERE KARSI BERABER CALISMALARI ICIN ALIMLERLE MEKTUPLASMAYA VE ONLARLA MÜZAKERELERDE BULUNMAYA GAYRET ETTI. Davetine Necd, Mekke, Medine, Yemen ve diger bölgelerdeki pekcok alim müspet cevap verdi, ona katildiklarini yazdilar. Bazilari da karsi ciktilar, davetini ayipladilar, kinayip yüz cevirdiler.
KABUL ETMEYENLER SU IKI DURUMDAN BIRINDE BULUNUYORDU:
CAHILDILER; HURAFECI; ALLAHIN DININI VE TEVHIDI BILMEYEN KIMSELERDI. BUNLARIN BILGILERI BABALARININ VE DEDELERININ ICINDE BULUNDUGU CEHALET; DALAALET; SIRK; BIDAT VE HURAFELERDI.
ALLAH TEALA BÖYLESI INSANLAR HAKKINDA SÖYLE BUYURMAKTADIR: " BIZ ATALARIMIZI BIR DIN ÜZERE BULDUK, BIZ DE ONLARIN IZINDEYIZ" (EZ-ZUHRUF 43;23)
BU INSANLAR DÜNYAYI AHIRETE TERCIHTE YAHUDILERE UYARAK FANIYI UKBAYA YEGLEDILER VE HAKKA KARSI INAT GÖSTERDILER! ! !
ÜC SEBEB ONA DÜSMANLIGIN INSANLARLA ONUN ARASINDAKI CEKISMENIN NEDENLERIYDI:
1 SIRKI REDDETMESI VE KATIKSIZ TEVHIDE CAGIRMASI!
2 BIDAT VE HURAFELERI REDDETMESI: KABIRLERE BINA YAPMAK, BURALARI MESCID EDINMEK, DOGUM GÜNLERI ANMALARI VE TASAVVUF GRUPLARININ CIKARDIGI BIR TAKIM ASILSIZ SEYLER GIBI.
3 MA"RUFU EMRETMESI; GÜC KULLANARAK ONU UYMAYA MECBUR ETMESI; o ALLAHIN FARZ KILDIGI MA"RUFA YANASMAYANI ICBAR EDER; TERK ETMESI DURUMUNDA CEZA UYGULARDI. KEZA INSANLARI MUNKERATTAN NEHYEDER VE YASAKLAR; CEZALARINI DA VERIRDI: INSANLARI HAKKA UYMAYA MECBUR TUTARDI BATILI YASAKLARDI ! HAK ISTE BU SEKILDE GALIP GELIP YAYILDI BATIL DA YOK OLUP GITTI !
|