Einzelnen Beitrag anzeigen
  #3546  
Alt 03.06.2004, 21:03
unknown
 
Beiträge: n/a
Standard Hadislerin mantiksal cürümüslügü---

Kanıt 2:Mantık

Hadisleri Kurana goturerek dogrulugunu test edemez miyiz? Boyle bir yonteme basvurmamizin mumkun olamayacagini soyle bir mantiksal cikarim yaparak gosterebiliriz.

Hadisler ile ilgili iki secenek var. Bunlar:

Hadisler Kuran ile celisir.
Hadisler Kuran ile celismez
Suphesiz birinci maddede belirtilen hadislere ihtiyacimiz yok. Cunku, istisnasiz tamami uydurmadir. Geriye sadece ikinci maddede belirledigimiz hadisler kaliyor. Ancak, burada da karsimiza buyuk bir problem cikiyor. Kuran ile uyum icinde olan her hadis peygamberin agzindan mi cikmistir? Baska bir deyisle, Kuran ile uyum icinde olan ancak peygamberin soylemedigi hadisler ile peygamberin soyledigi hadisleri birbirinden nasil ayirt edecegiz? Bunun icin elimizde objektif bir kriter var mi? En guzel hadis Kuran degil mi (39:23)?
Kanıt 3: Güvenirlik

Hadis ravilerine soyle bir goz atildiginda Ebu Hureyre ismi one cikar. Hadis kitaplari Ebu Hureyre"den cok sayida hadis rivayet ederler. Ancak ayni hadis kitaplarinin Ebu Hureyre"yi kendi cikarlari dogrultusunda hadislere rahatlikla ekleme yapabilen biri olarak tanitmasi ilginc bir tezat olusturuyor. Hadis kitaplarına göre en çok hadis rivayet eden Ebu Hureyre güvenilir değil.

Olay tarla kopekleri ile ilgilidir. "Av ve coban kopekleri disindaki kopekleri oldurun" hadisine rivayete gore Ebu Hureyre tarla kopeklerinide eklemistir. Sahabeden (Ibni Omer) birine bunun nedeni soruldugunda" Ebu Hureyrenin tarlalari varda ondan" cevabini verir. Merak edenler icin soz konusu hadisleri asagiya alintiliyorum:

"Ibnu Omer radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vessselam buyurdular ki: "Av ve coban kopekleri disinda kopek besleyenin ecrinden her gun iki kiratlik eksilme olur."" (Salim der ki: "Ebu Hureyre (bu hadisi rivayet ederken): "... Veya ziraat kopegi"" derdi) cunku o ziraat sahibi idi." (Buhari, Sayd 6; Muslim, Musakat 50, (1574) ; Muvatta, Isti"zan 12, (2, 969); Tirmizi, Ahkam 4, (1487) ; Nesai, Sayd 12-14 (7, 187-188).
"Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Suru veya av veya ziraat kopegi disinda bir kopek besleyen kimsenin ecrinden her gun bir kirat eksilir." Buhari, Hars 3, Bed"u"l- Halk 14; Muslim, Musakat 58, (1579) ; Ebu Davud, Sayd 1, (2844) ;Tirmizi, Ahkam 4, (1490) ; Nesai, Sayd 14, (7, 188, 189).

"Ibnu Omer radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) av veya koyun veya coban kopegi haric diger butun kopeklerin oldurulmesini emretti." Ibnu Omer radiyallahu anh"a: "Ebu Hureyre, "veya ekin kopegini de diyor!" denilmisti, bunun uzerine: "Onun ekini var da ondan!" cevabini verdi ve ilave etti: "Biz Medine ve civarina gider, tek kopek birakmaz, hepsini oldururduk. Hakkat biz, colden gelmis kadina refakat eden arkadas kopegi bile oldururduk." Buhari, Bed"u"l-Halk 14;Muslim, Musakat 45, (1570) ; Muvatta, Isti"zan 14, (2, 969) ; Tirmizi, Sayd 4, (1488) ; Nesai, Sayd 9, (7, 184).

Hadisler arasinda bas gosteren problemleri cozmek icin ugrasan alimlere gore Ibnu Omer, Ebu Hureyreyi yalancilikla suclamamistir. Sadece kendisinin hadisin bir kismini unuttugunu, Ebu Hureyrenin ise tarlalari oldugu icin hadisi unutmadigini iddia etmislerdir. Ne var ki hadisin son kismi bu yorumunun tutarli olmadigini gosteriyor; "... hakkat biz, colden gelmis kadina refakat eden arkadas kopegi bile oldururduk." Sizce baska bir yoruma gerek var mi?