Zarūriyāt-ż dīniyye
Zarūriyāt-ż dīniyye: Haztet-i Peygamber-i zižānżn teblīš buyurmuž oldušu bizzarūre ve sūret-i kat"iyyede ma"lūm olan hüküm ve haberlerden ibāretdir.
Bu ma"lumiyyet bizzat kendisinden ižitmekle oldušu gibi tevātüren nakl süretiyle de olur.
Mesāhif-i žerifede yazżlan elfāz-ż Kur"aniyyenin bilā ziyāde velā noksan kelām-i ilāhī olmasż tevātüren menkūl olub tamāmen tasdīk olunmak lāzżm oldušu gibi Kur"ān-ż Kerim"in kat"iyyen ve sarīhan delālet etdiši bütün hükümlerin dahī tasdīk olunmasż lāzżmdżr.
Hažr-ż cismānī ve ahvāl-i ahiretin hak, ve savm ve salātżn farz ve žürb-ī hamr, ve sirkatin haram olmasż gibi ahkām-ż dīniyyeden oldušunu kat"iyyen haber aldżktan sonra bunlarżn birinde žek eden kimse bilā žübhe kāfir olur.
Ammā ictihād ile Kur"ān-ż Kerim"den istinbāt olunan ve bitarīk"żl-āhād Hazret-i Peygamber"den menkūl olan hüküm ve haberler zarūriyyāt-ż dīniyyede dāhil olmadżklarż cihetle böyle bir žey"in sübūtunda žek etmek īmāna zarar vermez.
Fakat nākiller mevsūk kimseler olunca kabūl etmemek ism ve ma"siyet sayżlżr. Ēünki haber-i vāhid yākīn vermezse de zan ifāde eder.
Hattā ba"zen zevāli kabūl etmeyecek mertebede cezm husule getirir.
Elhasżl bir hadīs-i sahīh ile sābit olan hükmü kabūl etmeyen kimse, ešer o hadīsin sübūtunda ižtibāhżndan nāži kabul etmiyorsa günahkār olub kāfir olmaz.
Lākin Hazret-i Peygamber"den sābit oldušunu i"tirafla berāber kabūl etmeyecek olursa kāfir olur. Meselā bir ma"siyeti istihlāl eden kimse ešer o ma"siyet delīl-i kat"ī ile sābit ise kāfir olur. Ēünki zarüriyyāt-ż diniyyeyi tamāmen tasdīk etmemiž olur.
Ve ešer bir āyet-i kerīmeden istinbāt sūretiyle veya bir hadīs-i sahīh delāletiyle sābit ise, ol vakit müevvel addolunarak ikfār edilmez.
Takdīr-ī evvele göre te"vīl delālet-i zanniyeyi teslīm etmemek, takdīr-i sānīye göre te"vīl, hadīs-i žerīfin Hazreti Peygamber"den sudūrunu kabūl etmemekden ibārettir.
|