Einzelnen Beitrag anzeigen
  #829  
Alt 27.12.2003, 16:26
unknown
 
Beiträge: n/a
Standard KURANDA NAMAZ ÜC VAKITTIR !!!

". . . Sabah namazından önce, öğle vaktinde dinlenmek için elbisenizi çıkardığınız zaman ve Akşam namazından sonra. . . " (24:58).
"Gündüzün iki tarafında, gecenin bir kısmında namazı gözet. İyilikler kötülükleri silip götürür. Bu, ögüt alacak olanlara bir ögüttür." (11:114).
"Güneşin kaymasından gecenin kararmasına kadar namazı gözet. Sabah Kurna"ını da gözet. Sabahleyin Kuran (okuması) tanık olunur." (17:78).

"Namazlara, özellikle orta namaza dikkat edin. Kendinizi tümüyle Allah"a vererek namaza durun." (2:238).

Tüm Türkçe mealler istisnasız olarak 24:58 ayetindeki "işa" kelimesini yatsı olarak çevirmişlerdir. Güneş batimından gecenin iyice karardığı noktaya kadar olan zaman dilimi için kullanılan bu kelimenin üç vakit namazı beşe çıkaranlar tarafından kaydırılmıştır. Nitekim "işa" kelimesinin akşam için kullanıldığını 12:16 ve 79:46 ayetlerinden rahatlıkla öğrenebiliriz. Nitekim, 24:58"deke "işa" kelimesini yatsı olarak çeviren Süleyman Ateş aynı kelimeyi 12:16 ve 79:46 ayetlerinde doğru olarak "akşam" diye çevirmiştir. Diğer mealler de bu tutarsızlığı sergilemektedirler.

2:238 ayetindeki "orta namaz" ise geleneksel çevirilerde ve meallerde hep ikindi namazı olarak yorumlanmıştır. Yukarıdaki dört ayetin işaret ettiği üç vakit namazın nasıl beşe çıkarıldığını yakından görebilmek için konuyu inceleyelim.

Üç namaz

Kuran"da sadece üç namazın ismi geçer. Bir başka deyişle, "salat" (namaz) kelimesi zaman bildiren üç tanımlayıcı kelime ile birlikte anılır.

Salat-el Fecri-SABAH NAMAZI (24:58; 11:114).
Salat-el İşa"-AKŞAM NAMAZI (24:58; 17:78; 11:114)
Salat-el Vusta- ORTA NAMAZ (2:238; 17:78)
Namaz vakitlerini belirleyen ayetlerin hepsinin bu üç vakit hakkında olduğunu görüyoruz. Spekülasyonlara girmezsek ORTA NAMAZ olarak adlandırılan namazın sabah ile akşam namazı arasındaki öğle namazı olduğunu rahatlıkla bulabiliriz. Gecenin uyumamız için yaratıldığını (78:10-11) ve gece ortasında kalkıp Allah"ın anmanın üzerimize farz kılınmadığını (73:20) ve Cuma namazının günün ortasında kılınmasının emredildiğini (62:9-11) düşündüğümüzde "orta" namazın sabah ile akşam namazı arasındaki öğle namazı olduğunu anlarız. Bu namazın vaktinin güneşin batışına kadar sürdüğünü de 38:32 ayetinden çıkarabiliriz.
Tevrat bu anlayışı destekler. Namazın İbrahim peygamberle başladığını ve Musa"nın namaz kıldığını hatırlarsanız Tevrat"taki bu ifadelerin tarihsel değerini daha iyi idrak edersiniz. Tevrat"ın çevirilerine güvenim tam olmamakla birlikte Tevrat"ın en az üç ayetinde bulduğumuz bu desteğin bir hata vaya tahrif sonucu olduğuna inanamıyorum. Böyle bir tahrif için ne gibi bir ortak motivasyonları olabilirdi ki? Tevrat"taki bu ayetlerin gerek dahili ve gerekse harici tutarlılığına dikkatinizi çekerim. (Bak: 1 Samuel 20:41; Zebur 55:16-17; Daniel 6:10).

Namaz vakitlerinin beşe çıkarılmasının oluşturduğu kara dumanların izini mezhepler tarihinde görebilirsiniz. Şia"nın beş vakit namazı üç vakte sıkıştıran pratiği, namazları beşe çıkartan Sunniler"in baskısı neticesi bir uzlaşmadan kaynaklanıyor olmasın?

Allah"ın kelamı Kuran"a kul kitaplarını ve yalan rivayetleri ortak koşmakta inat edenlerin favorisi olan "sadece Kuran"ı izlesek namaz kılamayız" iddiasına burada cevap verelim. Doğru, sadece Kuran"ı izlesek mezhep kitaplarının tarif ettiği namazı kılamayız. Ancak, Allah"ın emrettiği, elçilerinin ve müminlerin kıldığı namazı hemen hemen tüm detaylarıyla öğrenebiliriz.